Säännöt

Otteluaika
40 minuuttia ja tasavuorot (aika lähtee liikkeelle hetkestä, jolloin syöttötuomari antaa pallon lukkarille). Turhat tasoittavat keskeytetään peliajan täyttyessä.

Pelipallo
Ottelut pelataan tenavapallolla. Kypärä ei ole pakollinen, mutta suositeltava.

Joukkueen kokoonpano
Pesäpallon sääntöjen mukaan ulkopelissä kentällä voi olla maksimissaan yhdeksän kenttäpelaajaa. Joukkue voi pelata ottelunsa myös joko kahdeksalla tai seitsemällä pelaajalla. Kenttäpelaajista miehiä voi silti olla enintään kuusi. Mikäli nämä ohjeistukset eivät toteudu, häviää joukkue ottelun automaattisesti 5-0.

Ottelupöytäkirjaan voi nimetä yli 12 pelaajaa. Vuoroparissa on mahdollista kuitenkin käyttää vain 12:ta pelaajaa (vain kolmea jokeria).

Huom! Pöytäkirjaan ilmoitetaan vain niiden pelaajien nimet, jotka pelaavat pelissä. Pelioikeutta ei saa vain sillä, että nimi on ollut pöytäkirjassa (pitää olla pelaavassa kokoonpanossa tai osallistua peliin jokerina).

Runkosarjan jälkeisiin välierä-, sijoitus- ja loppuotteluihin voi osallistua vain, mikäli on runkosarjassa ollut mukana vähintään kolmessa ottelussa siinä joukkueessa mihin on kauden alussa ilmoitettu.

Joukkueessa ei saa pelata, jos pelaa liiton alaisissa sarjoissa (eli on maksanut pelaajan lisenssimaksun).

Pelaajien suositeltava alaikäraja on 15 vuotta. Peliasu (-paita) ei ole välttämätön, mutta pelaajilla tulee olla näkyvät numerolaput. Numerolappu pidetään oikeassa hihassa. Joukkueella voi myös olla numeroliivit, joilla infoavat lyöntijärjestyksen. 

Lainapelaajien käyttö

Joukkueella on mahdollisuus käyttää maksimissaan kahta (2) lainapelaajaa saadakseen kokoon 9 pelaajaa, jotta peli voidaan pelata. Yli kahta lainapelaajaa ei saa käyttää edes keskinäisillä sopimuksilla. Maksimilainapelaajien määrä on 2hlö/joukkue. Lainattu pelaaja saa edustaa vain yhtä joukkuetta oman joukkueensa lisäksi. Lainapelaajat merkitään pöytäkirjaan “L”-merkillä (Tulospalvelussa lisätään oman joukkueen pelaajalistalle lainapelaaja, klikataan pelaajan kohdalla lisätiedot ja täpätään kohta lainapelaaja). Tuomari vahvistaa lainapelaajat alkukiilassa.

Jos lainapelaajien käytönkään jälkeen joukkueella ei ole peliin seitsemää (7) pelaajaa, on pelin tulos 5-0, luovutusvoittona. Jos joukkueessa on enemmän kuin 2 lainapelaajaa, häviää se ottelun 5-0. Tällöin pöytäkirjaa pelistä ei pidetä, ainoastaan lopputulos kirjataan. Luovutusvoitot ilmoitetaan aina alkukiilassa.
HUOM! Lopputurnauksessa pelaaja saa pelata pelejä vain siinä joukkueessa, jonka pelaajalistalla on ollut kauden alkaessa.

Pelaajien riittämätön määrä kokoonpanossa

Jos joukkueen kokoonpanossa on pelin alkamishetkellä vähemmän pelaajia kuin toisella, on kyseessä “vajaa joukkue” jolla on ensimmäisen lyöntivuoron aikana mahdollisuus käyttää saman verran lyöntivuoroja kuin vastustajalla. Esim. Joukkue A – 7 pelaajaa, joukkue B – 10 pelaajaa –> joukkue A:sta lyö numerot 1, 2 ja 3 toisen kerran  jotta lyöntikierros täyttyy. Jos palot ovat täynnä numeroiden 1,2, ja 3 lyöntivuorojen jälkeen, seuraava kyseisen joukkueen sisävuoro alkaa numerosta 4. Joukkue määrittää itse kokoonpanonsa ja lyöntijärjestys on pöytäkirjaan merkityn mukainen. Jos molemmat joukkueet ovat vajaita tasaluvuin, ei ylimääräisiä lyöjiä sallita.

Jokerisääntö
Joukkue saa käyttää peleissä jokeripelaajia. Joukkue saa käyttää normaalien pesäpallosääntöjen mukaan kolmea jokeria, joista max. kaksi miestä. Kahdella ja yhdellä jokerilla pelatessa jokerit voivat olla joko miehiä tai naisia. Jokeripelaajat saavat lyödä peräjälkeen oli sitten kyseessä mies tai naisjokeri.

Vuoronvaihto
Ensimmäinen vuoropari vaihtuu kolmen palon jälkeen. Kuitenkin niin, että kaikki 12 pelaajaa ovat päässeet lyömään. Näin ollen ensimmäisessä vuoroparissa voi tulla yli 3 paloa. Muut vuoroparit etenevät ja vaihtuvat pesäpallon virallisten sääntöjen mukaan kolmesta palosta. Toisesta vuoroparista eteenpäin on mahdollista, että sisällä pelaavasta joukkueesta loppuvat lyöjät kesken. Lyöjien riittämiseksi ja uuden kierroksen aloittamiseksi on joukkueen tehtävä kyseissä vuorossa kaksi juoksua. Vuorossa tehdyn parillisen juoksun lyöjä on aina seuraavalla kierroksella viimeinen lyöjä. Jokereita voi käyttää vain kerran vuoroparissa (1 kerta / jokeri).

Pelaajavaihdot
Joukkue saa suorittaa pelaajavaihdon ottelussa seuraavin edellytyksin: Vaihdosta on ilmoitettava pelituomarille ja peliin vaihdetun pelaajan on pelattava vähintään yksi sisä- ja ulkovuoro yhtäjaksoisesti. Vaihdot on suoritettava vuoroparien vaihtojen yhteydessä, ei kesken sisä-/ulkovuoroa. Lyöntijärjestystä ei saa muuttaa pelin aikana.

Loukkaantumistilanteessa tuomari voi antaa erityisluvan pelaajan vaihtamiseen vuoroparin ollessa kesken. Tästä ei merkitä paloa.

Syöttäminen
Oikea syöttö -> pallo 1m (metrin) lukkarin pään yläpuolella ja putoaa syöttölautaselle. Lukkarilla on oltava myös syöttöasento. Syöttölupa on kysyttävä joltakin pesältä.

Tolppasyöttö (n. yli 3m lukkarin pään yläpuolella) on kielletty. Mikäli lukkari syöttää tolppasyötön, se on väärä. Syötönvalvoja määrittelee milloin on kyseessä tolppasyöttö.

Lukkarin tulee odottaa, että lyöjä on paikalla – muuten syöttö mitätöidään.

Etenemisoikeus
Harhaheitolla on rajoitettu etenemisoikeus (yhden pesän yli), kuten myös pallon mentyä rajoitetulle alueelle. (harhaheitossa heiton lähdettyä heittäjän käsistä, lyönnissä vasta pallon ylittäessä rajoitusalueen rajan). Ajolähdössä on viimeisellä lyönnillä etenemispakko.

Sarjajärjestelmä
Kuntopesiksen sarjajärjestelmä vaihtelee kausittain, riippuen osallistuvien joukkueiden määrästä.

Niissä välieräotteluissa, sijoitusotteluissa ja loppuottelussa, jotka tulee pelata ratkaisuun asti, ottelun ollessa varsinaisen peliajan jälkeen tasan, ratkaistaan ottelu kotiutuslyöntikilpailulla, 3:lla lyöjä/juoksija parilla, vuoropari kerrallaan ratkaisuun asti.

Järjestäjällä on mahdollisuus tehdä muutoksia sarjajärjestelmiin ennen kauden alkua.

 

Pisteet ja järjestys sarjassa
Kuntopesis-sarjassa lasketaan voitosta kaksi (2), tasapelistä yksi (1) ja häviöstä nolla (0) pistettä joukkueen hyväksi.

Jos kahden tai useamman joukkueen pistemäärä on tasan, ratkaistaan joukkueiden sijoitus seuraavassa paremmuusjärjestyksessä:

  1. keskinäisten otteluiden pisteet
    2. keskinäisten otteluiden juoksuero
    3. keskinäisissä otteluissa saadut juoksut
    4. kaikkien otteluiden juoksuero
    5. kaikissa otteluissa tehdyt juoksut
    6. arpa

 

Ottelun siirtäminen
Otteluohjelma tulee joukkueille valmiina. Mikäli ottelun pelaaminen ei jonain tiettynä päivänä ole joukkueelle mahdollista, tulee joukkueelle peruutuksesta/siirrosta 10 euron sakkomaksu.  Maksu muodostuu ylimääräisestä kenttävarauksesta ja tuomareiden ylimääräisestä, etukäteen ilmoitettujen työaikojen ulkopuolella olevasta tuomarointivuorosta.

Ottelun siirrosta on ilmoitettava kyseisen ottelun vastustajille, tuomarille, järjestelijöille sekä sarjan ylläpitäjille. Peruutusilmoituksen yhteydessä on myös mainittava uusi ottelupäivä ja -aika. Mikäli ilmoitusta peruuttamisesta ei tehdä ajoissa (viimeistään 48 tuntia ennen ottelun ajankohtaa), ottelu ratkeaa paikalta poisjääneen joukkueen (peruuttaja joukkueen) tappioksi 5-0.

Uudelleen pelattavaan otteluun joukkueen on hankittava itse järjestelijät. Alkuperäistä järjestelevää joukkuetta ei voida velvoittaa järjestelyvuoroon muutettuna pelipäivänä.

Järjestelyvuorot
Kukin joukkue on vuorollaan otteluissa järjestelyvuorossa. Järjestelyvuoroihin kuuluvat kirjurin tehtävät, sekä tuomaritehtävät 2- ja 3- pesillä sekä takarajalla. Järjestelyvuorossa tulee siis olla paikalla yhteensä neljä henkilöä.

Järjestelyvuorolaisten tulee ilmoittautua ottelun tuomarille viimeistään 10min ennen ottelun alkua. Kun joukkueet ilmoittavat kirjurille kokoonpanonsa olevan kunnossa, kirjuri lukitsee pelin itselleen jolloin joukkueet eivät voi enää itse tehdä kokoonpanoon muutoksia. Mikäli järjestelyvelvoitetta rikotaan enemmän kuin kerran, on sanktiona pistemenetys (1 piste).

Käyttäytyminen kentällä ja kielenkäyttö
Kuntopesiksen on tarkoitus olla mukavaa ja rentoa meininkiä liikunnan lomassa. Kiroilu ja nimittely eivät kuulu pelikentälle. Tuomari on ottelun pää ja hänen päätöksiään on kunnioitettava. Samoin tulee kunnioittaa ja kannustaa myös vastustajia onnistuneista suorituksista ja jättää moitteet antamatta. Kuntopesis-tuomareilla on kentällä mukana keltainen ja punainen kortti.

Alkoholi ja tupakointi
Pelin aikana pelaajien alkoholin, tupakan tai nuuskan käyttö on kielletty. Myös päihtyneenä pelaaminen on kielletty.